Turbeskrivelser

På Totenåsen er det uante muligheter til rekreasjonsturer, treningsturer, sanketurer og utsiktsturer.

Vinterstid er KK-plassen, Lensbygdaplassen, Lessplassen, Oksbakken og Torsætra egnede utfartssteder. Rausteinshytta har åpent i helgene, mens Torsætra har åpent hver dag hele året.

Rausteinshytta i marssol

Fottur: Lønnsjøen – Molstadbrenna – Lønnsjøen

Ta av fra Fylkesvei 244 ved Lund, og følg fylkesvei 79 til Homla sag (1,9km). Her tar du deg inn til åsen. Du løser vegbillett i bom på Skjølås. Herfra kjører duca 7 km fra bom til avkjøring til Bergsjøen og Storbrenna. Her er det en større parkeringsplass. Du starter turen her, følger så skiltingen …

Fottur: Oksbakken – Holokampen – Rausteinshytta – Pålknappen – Oksbakken

Kjør opp fra fylkesvegen mellom Skreia og Lensbygda ved Olterud.Til Oksbakken. (6 km). Bilvegen østover til Hongsætra og videre til Holokampen (813 moh). Sørover på ryggen mot Rausteinshytta Vestover myrene til Pålknappen. Ta stien sørover mot Langsætra. Mellom Åbortjerna opp på Tjuvåsen. Bratt ned (miniBesseggen ) og til bake til Oksbakken. Se kartet for alternative …

Fottur: Oksbakken – Rausteinshytta – Tjuvåsen

Kjør opp fra fylkesvegen mellom Skreia og Lensbygda ved Olterud. Bomkasse ved Nygårdssætra. Parkeringsplass på Oksbakken. (6 km). Følg bilvegen østover til Hongsætra. Videre oppover, med to bratte stigninger og flott utsikt, til Holokampen (813 moh). Sørover på ryggen mot Rausteinshytta. Nær ved er høyeste punkt på Åsen, Torsæterkampen (841 moh). Bademuligheter i Rausteinstjernet. Ta …

Fottur: Oksbakken – Rausteinshytta – Tjuvåsen – Oksbakken

Fra Oksbakken følg bilvegen østover til Hongsætra. Videre oppover, med to bratte stigninger og flott utsikt, til Holokampen (813 moh). Sørover på ryggen mot Rausteinshytta. Nær ved er høyeste punkt på åsen, Torsæterkampen (841 moh). Ta stien vestover myrene til Pålknappen. Ta stien sørover går mot Anfinnsætra og Langsætra. Merkinga følger tørre, åpne eller bjørkekledde …

Fottur: Ottersveen – Molstadbrenna – Lønnsjøen – Ottersveen

Ta av fra Fylkesvei 244 ved Lund, og følg fylkesvei 79 til Homla sag (1,9km). Her tar du deg inn til åsen. Du løser vegbillett i bom på Skjølås. Herfra kjører du ca 3,8 km fra bom til Ottersveen Her kan du parkere ved ”samlebinge for sau”. Du starter turen her, gå så tilbake ca …

Fottur: Skjeppsjøen – Rausteinshytta – Torsætra

Fra nordenden av Skjeppsjøen starter du med bratt oppstigning med fin utsikt. Den merkede stien går på ryggen nesten helt opp, men krysser litt vestover til Holokampen. Nå er du oppe, og der kan du nyte utsikten. Relativt flatt 2 km sørover, over for det meste tørre myrer og gjennom en del bjørke- og granskog, …

Fottur: Torsætra – Rausteinshytta – Skjeppsjøen

Kjører du vegen mot Torsætra er det to utgangspunkter for å gå opp på det høyeste av Totenåsen, en stigning på 350 meter. Du kan parkere der vegen krysser elva ved nordenden av Skjeppsjøen eller på Torsætra. Fra nord starter du med bratt oppstigning med fin utsikt. Så går den merkede stien på ryggen nesten …

Fottur: Utsiktspunkt Molstadbrenna

Toten allmenning lodd nr.2. Ottersveen – Solbergsetra – Narumsetra – Molstadbrenna – Storbrenna -Lønnsjøen – Ottersveen. Ta av fra Fylkesvei 244 ved Lund, følg fylkesvei 79 til Homla sag (1,9km). Her tar du deg inn til åsen. Du løser vegbillett i bom på Skjølås. Herfra kjører du ca 3,8 km fra bom til Ottersveen. Du …

Garsjørunden

Ca 5,5 km og barnevennlig – klassiske spor (Profilen viser ca. 2 km feil) Når du står på p-plassen syd for bommen på Torsætra hvor løypene går ut, har du to valg når du skal ut i Garsjørunden. Du kan følge Garsjølia (Garsjøvegen) sydvestover (løypa mot Anfinnsætra) eller gå ut i Hersjørunden på østsiden av …

Gransmarkrunden

Med utgangspunkt i Lensbygdaplassen har du en 17,7 km lang runde som går utom Vesterås og tilbake. Løypa begynner østover i skianlegget til Lensbygda Sportsklubb før du svinger av sørover (høyre) fra løypa over til Toppenplassen etter en drøy kilometer. Du går nå i traseen  retning Sisselrotkampen og Oksbakken. Etter et tydelig hogstfelt kommer du …

Hersjørunden

Ca 17 km – klassiske spor Fra Torsætra følger du sydover i høyspenttraseen snaut 1 km til løypekryss hvor du holder til venstre sydøstover. ( Følger du løypa i høyspenten videre sydover kommer du til Garsjøen og Brennsætra.) Etter ca 1.7 km nytt løypekryss med skilt og kart. Tar du her til venstre er det …

Oksbakken – Rausteinshytta

Lengde: 4,3 km Den klassiske og mest benyttede ruta til Rausteinshytta. Når du står på p-plassen på Oksbakken befinner du deg 696 m.o.h. og du har tre forkjellige løyper og velge mellom for å komme deg opp til Rausteinshytta. Korteste løypa til hytta er 4,3 km og lengste 6,8 km – over vakre Tjuvåsen. Gjennom …

Oksbakken – Tjuvåsen – Rausteinshytta

Løypelengde: 6,8 km Fra Oksbakken går du Hongsætervegen ca 500 og tar til høyre i første løypekryss. Derfra går du sydover i retning mot Tjuvåstjernet 701 m.o.h. som ligger på din venstre hånd. Du passerer her en setervoll og det er noen hytter i området. Etter at du har gått om lag 2 km er …

Hold til venstre her om du skal opp til Rausteinshytta

Sisselrotkampen – Rausteinshytta mm

Når du står i løypekrysset, hvor løypa fra Lensbygda og Kolbu kommer opp i Sisselrotkampen hyttefelt fra nordvest, befinner du deg om lag 560 m.o.h. Her er det både skikart og skilt.   Herfra er det klassiske spor og skøytetrase som går i flatt og lett stigende terreng med glissen furuskog til Langsætra, snaut 2 …

Torsætra-Rausteinshytta

Torsætra –  Annfinnsætra – Smørdalen – Rausteinshytta – 10 km Fra p-plassen syd for bommen på Torsætra starter du på 498 m.o.h. Løypa går sydvestover i Garsjøvegen (Garsjølia) i flatt og lett terreng. Etter ca 1 km kommer du til et løypekryss. Du skal fortsette rett fram. Etter å ha tilbakelagt de første 2 km begynner …

Totenåsstien

Totenåsstien På Lygna passerer Jotunheimstien. Her starter Totenåsstien,en merket DNT sti. Stien går innom tre utsiktspunkter, en åpen hytte sør for Vindflomyra, en ubetjent DNT-hytte på Vesterås, to store lavvoer ved Skålen og Oftentjernet  og en leirplass med grill og gapahuker ved Vesle Øyungen ca. 2 km sør for DNT-stien.  Det kan bestilles overnatting på …

Foto: Christian Meyer

Utsiktstur

Besøk Utsiktspunktene, Molstadbrenna, Tjuvåskampen eller Hervenknappen. Her kan du se rett til Jotunheimen, Rondane og mye mer.