Tilbake til Turbeskrivelser

Gransmarkrunden

Med utgangspunkt i Lensbygdaplassen har du en 17,7 km lang runde som går utom Vesterås og tilbake.

Løypa begynner østover i skianlegget til Lensbygda Sportsklubb før du svinger av sørover (høyre) fra løypa over til Toppenplassen etter en drøy kilometer. Du går nå i traseen  retning Sisselrotkampen og Oksbakken. Etter et tydelig hogstfelt kommer du til skigarden som er grensen mellom privat skog og Almenningslodd nr. 3.
Her deler løypa seg og du finner et ski-kart på treet midt i veiskillet.

Foto: Harald Udnæseth

Tar du til venstre har du en jevn stigning opp til Oksbakken. Vi skal holde til høyre og bevege oss over et myrområde.

Etter en liten stigning er du inne på beiteområdet til Sønstebysætra.

Deretter er det nok et myrområdet med lav furuskog. Opp til venstre kan du nå se konturene av Tjuvåskampen (792 moh)  Etter ca. 6, 5 km passeres en hytte på høyre side og du kan skimte innsjøen Laupen nedenfor. Du går deretter gjennom en liten allé og en stigning til løypas høyeste punkt på nesten 600 moh.
Her heter det Laupendsætra.

Foto: Harald Udnæseth

Fortsetter du rett fram kommer du til Sisselrotkampen hytteområde. Vi tar til høyre og passerer Laupendsætra før en høyresving og litt utforbakke. En liten flate og et par hytter og det er tid for løypas lengste utforbakke. Løypa krysser søndre del av Laupen før det er  nok en utforbakke og en svak stigning opp på Vestre åsveg. Se opp for trafikk og vurder å ta av deg skiene før du krysser vegen.

Du er nå på Vesterås. Det gamle skogshusværet, som almenningen leier ut, ligger et par hundre meter lenger sørover langs vegen. En liten kneik opp på andre siden av veien og en krapp høyresving og du er på vei nordover. Etter noen svinger og en liten stigning går det nedover til Store Vålsjøen som du går i østre kanten av. Litt småkupert og du kommer inn i et trivelig åpent skogsområde før du klatrer opp til Ragnhildsætra.

Det er litt småkuppert videre før det begynner å gå jevnt nedover, først i ungskog før du krysser skigarden til almenningen og kommer inn i gammel privatskog. Et parti går i skogkanten før løypa gjør et par svinger inn i gammelskogen igjen. Du har nå grusveien i Gransmarka på din venstre side. Du vil snart se en gammel grå låve som løypa gjør en sving rundt. Deretter en liten utforbakke og kryssing av en gardsvei, over et jorde og gjennom et le. Du vil nå kunne se Lensbygdaplassen øst (til høyre) for deg. Du krysser nok en gardsvei og løypa svinger nå til høyre.

Her går det et scooterspor videre nordover om du ønsker å komme deg lenger ned i bygda retning Vilberg skole eller Potteridalen. Følger du løypa til høyre vil du krysse Buskumlinna og kjøre ned en lang bakke over et par jorder før en stigning opp til Vestre åsveg hvor løypa slutter. Du har nå hundre meter å gå langs veien tilbake til Lensbygdaplassen.