Tilbake til Turbeskrivelser

Torsætra-Rausteinshytta

Torsætra –  Annfinnsætra – Smørdalen – Rausteinshytta – 10 km

Fra p-plassen syd for bommen på Torsætra starter du på 498 m.o.h. Løypa går sydvestover i Garsjøvegen (Garsjølia) i flatt og lett terreng. Etter ca 1 km kommer du til et løypekryss. Du skal fortsette rett fram. Etter å ha tilbakelagt de første 2 km begynner stigningen. Det er så  sammenhengende stigning i drøye 2 km til du er på en foreløpig topp på sydsiden av Lommatberget (655 m.o.h.) Etter hvert som du går oppover i Garsjølia vil du få flott utsikt over til Skjellungshøgda (Hersjørunden) og området i lodd nr 4, til Brennsætra og Brennsætervatnet og mot Hurdal.

Etter å ha tilbakelagt 3,7 km fra Torsætra kommer du til et nytt løypekryss. Tar du til høyre her, opp Svartdalen kommer du også til Rausteinshytta. Denne traseen er tung og med hard stigning i drøye 2 km. Fra løypekrysset i Svartalen til hytta er det ca 4,2 km.

Vil du ha en litt mer behagelig tur så anbefaler vi løypa rett fram om Annfinnsætra. Fra høyeste punktet på sydsiden av Lommatberget er det en fin og trygg utforkjøring på ca. 1 km ned til Annfinnsætra, fortsatt med flott utsikt.

Der hvor skiløypa forlater bilvegen syd for Annfinnsætra starter en ny stigning opp mot og forbi Annfinnsætra. På Annfinnsætra er det også flott utsikt.

Etter at du har forlatt setervollen på Annfinnsætra går du nordover og inn i Smørdalen. Etter om lag en 1 km i litt stigende terreng kommer du til nytt løypekryss med skilt og kart. Du har nå tilbakelagt en strekning på ca 7,2 km siden du gikk fra Torsætra. Holder du til venstre – går du ned Bekkedalen til Langsætra 2 km, Sisselrotkampen 3,5 km, Oksbakken, Kolbu og Lensbygda. Men du skal til Rausteinshytta og holder derfor til høyre videre nordover i Smørdalen i lett småkuppert terreng. Etter drøye 1 km kommer du inn på Hemningsmyra hvor du fra venstre møter løypa som kommer fra Oksbakken 4,9 km over Tjuvåsen. Der er det også kart og skilt.

Det er også scooterløype herfra gjennom Hemingsdalen til Oksbakken, 3,5 km. Fra Hemningsmyra 725 m.oh. begynner du på en ca 700 m bratt stigning opp til om lag 775 m.oh. Når løypa flater ut kommer du til løypekryss hvor løypa fra Svartdalen kommer opp fra høyre. Fra dette krysset er det ca 1,6 km i lett stigende og aldeles nydelig terreng inn mot Rausteinshytta, (820 m.o.h.)